Sällskapets utfärd till Lerin, Fröding och Nordahl

juni 14, 2023 19:06:16 Urban Brumm

Sällskapet har fått Degerforslegendaren Gunnar Nordahl som ny lagmedlem

Sällskapets utfärd mot Värmland gjorde en första paus i Sjötorp med intagande av kaffe och macka.

Den vackra morgonen medgav en skön utomhusfika.

Styrelsemedlemmarna Bengt och Ulrika fyller på depåerna inför dagens program.

Samspråket mellan utfärdsdeltagarna var livligt från start.

Grässlänterna vid Sjötorps hamnområde erbjöd fina sittplatser.

Väl framme i Karlstad letade vi oss fram till Lerinmuséet, som numera håller till i den gamla dansmetropolen Sandgrund.

Vår guide, som här syns framför en av Lars Lerins målningar på muséet, berättade även historien om anläggningen. Efter ett
pyromandåd i slutet av 1950-talet, då delar av innerstaden inklusive ett vackert danspalats förstördes, beslöt Stadsfullmäktige att
ersätta detta med en helt ny anläggning, som blev legendarisk. Som mest anordnades dans fem kvällar i veckan, busslaster med
danslystna kom långväga ifrån och Sven-Ingvars var så gott som ett husband. Vår guide blev så småningom en av de danslystna.

Alltnog, även mycket populära aktiviteter upphör med tiden att locka och Sandgrund förvandlades till bl.a. annat ett ställe med
sju barer, innan kommunen beslöt att bygga om det till ett muséum, och då speciellt för att visa Lars Lerins konst.

Lerins verk innehåller ofta många delar som kan synas helt utan samband, men med förklaring på hur föremål och miljöer hör
samman i konstnärens tanke, ser man lätt sambandet.

Lerin brukar enligt vår eminenta guide ofta ha nöje i att ändra om i samlingarna, så plötsligt kan ett verk ha en helt annan placering
på muséet än förgående dag. Förändring verkar framstå som något nödvändigt och positivt för konstnären. Här är dock en sektion,
som innehåller tidiga ungdomsverk, gärna lantbruksmotiv från Bohuslän.

Vistelsen hos några släktingar i Bohuslän hade stor inverkan på motivvalen under denna tidsperiod, då boskap och släktingar ofta
målades.

Lerin har företagit sig åtskilliga resor, gärna till Sydeuropa och mellanöstern. Från en resa köpte han på sig en massa marmeladburkar,
som numera har förvandlats till förvaring av diverse olika färgpigment, redo att beredas till målarfärg. Resorna har han även beskrivit
i några av de många böcker, som han låtit publicera.

Under en annan tid i livet bodde Lerin under tolv år på Lofoten i det nordligaste Norge. Härifrån kommer ett stort antal kustmotiv,
gärna båtar vid kaj eller fjordlandskap.

En bild över det storslagna landskapet med en infälld bild av de människor, han mött där.

Ljusets spel över landskapet har här återgivits med fel färgtemperatur, men man ser den suveräna behandlingen av ljuset. Ned till vänster
har en märkning av en fiskelåda fått ingå i motivet.

För en havsintresserad person  är ju detta hamnmotiv en bild med stor skönhet.

Även den här gamla skorven förmedlar en genuin havskänsla.

Här ser vi en bild av en vitsippsäng, som ger den äkta känslan likt den, när man ser en i verkligheten. Att fotografera en vitsippsäng
och förmedla den rätta känslan är mycket svårt, därför får det duga med att fotografera en målning som utstrålar känslan av tidig vår.

Som kontrast till den ljusa känslan hos ett vårmotiv visas också de mörka målningarna från konstnärens själsligt mörka perioder,
framför allt under tiden i Nordnorge, på Lofoten.

Att få måla i denna mörka stil var tydligen ett livräddande företag enligt vår guide, som verkade känna vår konstnär väl. Att få uttrycka
mörka känslor på detta sätt dämpade kanske det inre mörkret.
Som jämförelse kan vi se andra mörka motiv målade av den spanske konstnären Francisco Goya under tidigt 1800-tal, då hemska sinnes-
tillstånd drabbade honom som en följd av fasansfulla minnen från den franska invasionen av Spanien under Napoleontiden, och som bl.a.
uttrycktes med målningen ”Häxsabbaten” nedan. 

Goyas mest kända verk annars är väl målningarna på Maja, ”Maja desnuda” och ”Maja vestida”. Goyas mörka period räckte drygt tio år,
tills hans sista målning i livet hade en ljusare karaktär.

En allmän reflektion bland besökarna var, att vi berördes av Lerins konst samt var  mycket imponerade av hans oerhörda produktivitet.

Granne med museet ligger Värmlands Museum, där en massa studenter samlats för det stora utspringet.

Nära och kära hälsade studenterna med ballonger och individuella plakat.

Iförd studentmössa och blomsterkvastar var det dags att förena sig med familj och vänner.

Traditionsenligt skulle tydligen ett antal elever transporteras genom staden med käcka banderoller och skönsång.

Ready, set, enjoy..  ..dags för inmarsch för lunch på Alsters Herrgård. Jeanette i väst och solglasögon var Stenstorps Buss representant,
som ordnat allt i enlighet med vår beställning under dagen på ett mycket förtjänstfullt sätt, samt dessutom tjänstgjorde som vår synnerligen
rutinerade chaufför.

Först dock en gruppbild tillsammans med värmlandspoeten Gustaf Fröding, vars sommarfagra boning vi nu skulle undersöka lite
närmare. 

In genom herrgårdsporten till en byggnad, som är kvar som en rest ”av det gamla i Alsterns dal” (från dikten ”Strövtåg i hembygden”).

Vi fick slå oss ned i herrgårdens huvudmatsal med konst på väggarna och en vacker kakelugn i hörnet.

Lunchen var god och livgivande och..

..kaffet på maten kunde likväl intagas på utomhusverandan.

Terrassen på baksidan erbjöd denna dag förträffliga ställen för utomhuslunch.

I trädgården fanns inte bara smådjur..

Den blomstertid nu kommer..

Du Sarons blomster sköna..

För somliga kom vi nu till resans huvudattraktion, Fotbollsmuseet på Stora Valla i Degerfors.

Vid entrén hälsade en bild av Gunnar Nordahl oss välkomna och gamle AIK-målisen Janne Åberg kunde morsa på ”Il Cannoniere”,
vilken han spelat mot på en grusplan i Skövde vid tillfälle, när den store, snälle skyttekungen passerat sin toppnivå.

Intendenten på museet hälsade oss välkomna och lät oss beskåda samlingarna.

Han hade också hjälp av en ung assistent, vilken lär ha kunnat allt om det som visas på museet. Hon var också en förträfflig
dragare av vinster i lotteriet som anordnades med många förträffliga priser. Bengt Pettersson och Margareta Wetterberg
höll i lotteriet, där efterfrågan på lotter var stor. 

Ordförande Stickan och resten av gänget gör sig klara för att skåda godbitarna.

En av Sveriges bästa sportillustratörer någonsin var Erik Hermansson, som här representeras med en akvarellmålning.

Här flödar sportnostalgin för fullt med svenska landslaget från år 1960. Harry Bild, Agne Simonsson, Rune Börjesson, ”Bajdoff”, Zamora,
Torbjörn Jonsson, Lennart Backman. De var alla med i det klassiska (och ledsamma) VM-kvalet mot Schweiz åren 1960 – 61. Förlust i omspels-
matchen i Berlin..

Eftersom vi är i Degerfors finns ju även hemmasonen Jan Aronsson med.

Snacka om legendariska lirare, här från en match år 1943. Gren, Nordahl, ”Garvis”, Elfsborgaren Grahn.. och

SVENNE BERKA bäst på plan…

Den klassiska bilden från VM-finalen på Stockholms Stadion mellan Sverige och Brasilien år 1958, när ”Nacka” morsar på Kungen.
Lagkaptenen Nisse Lidholm presenterar sina lagmedlemmar, men ”Nacka” var ju en välkänd söderkis.

Här ses även ett par av ”Nackas” matchtröjor från landslaget samt från Hammarby de åren den grönvita dräkten ersattes av den
gulsvarta. Till vänster syns även en av Nackas överrockar, som han skiljts från vid tillfälle.

Gre-No-Li var ju ett mycket välkänt begrepp i A.C. Milan under 1950-talet. Här ser vi några exemplar av den så omtyckta
tidningen Rekord-Magasinet. Teckningarna är gjorda av Thord Lindblom, av många ansedd som Sveriges främste sportillustratör.
Originalteckningen till det vänstra magasinet såg vi ju på en utfärd till Kålles Rekord-Magasin i Tråvad. Återseendets glädje..

     

Tre bröder från Hörnefors – tillsammans tog de OS-guld.

Ett ungdomsporträtt av Gre-No-Li-medlemmen Gunnar Gren.

På museum kan man finna all sorts ting, som här en ultraljudapparat, som fysioterapeuter stundtals använt för värmebehandling av
slitna leder och muskler.

Att grabbarna ”Svennis” och Tord Grip haft många gemensamma uppdrag med goda framgångar är väl bekant, och det började i
Degerfors. Som en dokumentation av detta samarbete ser vi här en tröja från det engelska landslaget, som de ledde under ett antal
år. Tröjan är från VM-gruppmatchen mot Sverige år 2002 och den satt på den engelske tuffingen Emile Heskey. ”Svennis” autograf
syns högst upp  vänster och Tords längst ned till höger. Resultatet blev 1- 1 efter mål av Sol Campbell och Niclas Alexandersson.

Till Sällskapets utfärder hör det också till att det anordnas en frågetävling i bussen, denna gång i form av en sittande tipspromenad
anordnad av Bengt Pettersson och Margareta Wetterberg. Frågorna var av det klurigare slaget och stundom var förvirringen stor om
man skulle svara 1, 2 eller x. När all förvirring var utklarad, visade det sig att Urban på bilden varit minst förvirrad och råkat svara rätt
flest gånger. Därför ses han nu här posera med en tavla av Lasse Åberg som, liksom alla de övriga fina priserna, var skänkt.
Urban tackade Sällskape
ts veteran och grundare Ulla Weiler, som skänkt detta toppenpris.

Slutligen får vi lov att tacka Stenstorpsbuss och Jeanette Svensson, som såg till att allt förlöpte smidigt och skapade stor trevnad under
utfärden. Sällskapets arrangör var förtjänstfullt Mikael Ingsberg, som skötte ursprungsplaneringen tillsammans med Jeanette.

Som avslutning tackade ordförande Stickan för det fina arrangemanget. Han berättade även om hur museet nu har flyttat sina objekt
till ett förråd i Billingehov, samt att det bokats möte för planering av ett nytt museum och då i en lokal i Billingehov. Processen att
återskapa museet, och kanske återinviga det under Sällskapets 25-årsjubileum nästa år, fortgår.

Dessutom tillönskades alla en riktigt fin sommar.

 

 

 

 

 

 

Äldre  WI-tidningar

Sponsorer

Hotell Billingehus

       

Skövde Hembygdsförening

Next Skövde